Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Środa Śląska
Mądry konsument na urlopie

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Przed zakupieniem wymarzonej letniej wycieczki, warto dokładnie przyjrzeć się ofercie biura podróży, klubu wakacyjnego czy linii lotniczych, by nie paść ofiarą nieuczciwych przedsiębiorców i usługodawców.

Rzecznik przypomina, że konsumentów - turystów przebywających na urlopie za granicą chroni również unijne prawo konsumenckie.

1. Umowę zawieraj najlepiej na piśmie i przeczytaj uważnie, co podpisujesz.

Jeżeli jedynym potwierdzeniem zawarcia umowy jest dowód zapłaty, postaraj się o foldery, ulotki, katalogi z opisem wycieczki. Zwróć też uwagę na zapisy o możliwości zmiany ceny przez biuro. Jeśli zawarłeś umowę przez Internet – zapisz ją na swoim komputerze wraz z emailami.

2. Sprawdź na mapie położenie miejscowości i adres hotelu.

Określenie „w pobliżu miasta/plaży” może oznaczać dystans 2 km, a kusząco brzmiący „apartament z park view” to pokój z oknami wychodzącymi na parking.

3. Zwróć uwagę na standaryzację.

Standard zakwaterowania jest określany według przepisów miejsca pobytu, dlatego 3*** w Hiszpanii nie muszą równać się 3*** we Włoszech. Jakość pokoi, wyżywienia, dodatkowe atrakcje i ewentualne dodatkowe odpłatności warto sprawdzić np. na stronie www hotelu.

4. Zadbaj o ubezpieczenie.

Sprawdź zasady i zakres ubezpieczenia (np. do jakiej wysokości świadczeń upoważnia). Pamiętaj o Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego z NFZ i dowiedz się jak z niej korzystać.

5. Telefony kontaktowe miej zawsze pod ręką.

Zapisz nazwisko i kontakt do rezydenta twojego biura podróży. Numery telefonów i adresy do ambasady lub konsulatu także mogą okazać się przydatne.

6. Sprawdź przewoźnika, pytaj o prawa pasażera.

Przewoźnicy spoza UE nie zawsze podlegają europejskim przepisom chroniącym pasażerów (przewoźnik z „czarnej listy” ma zakaz przewozów w ramach Wspólnoty). W razie problemów (np. opóźnienia, odwołania lotu) linie lotnicze zobowiązane są udzielić Ci informacji o Twoich prawach.

7. Spakuj rozsądnie i oznacz bagaż.

Do podręcznego bagażu nie pakuj m.in. ostrych przedmiotów, płynów powyżej 100 ml, żeli, aerozoli. Sprawdź w regulaminie przewoźnika, za jakie przedmioty nie ponosi odpowiedzialności (np. aparaty, perfumy). Na torbach i walizkach umieść przywieszki z nazwiskiem i adresem.

8. Reaguj na bieżąco.

Uszkodzony lub opóźniony bagaż – wypełnij na lotnisku protokół nieprawidłowości bagażowej tzw. PIR i zachowaj jego kopię, następnie złóż reklamację w terminie. Hotel inny niż w ofercie – zbieraj dokumentację (np. pisemne potwierdzenia od rezydenta). Bankomat nie wydał pieniędzy, ale obciąży konto – zapisz dane bankomatu i zachowaj potwierdzenie, a reklamację złóż do banku, który wydał kartę. Kupujesz produkt z gwarancją – sprawdź czy serwis gwarancyjny jest dostępny w Twoim kraju.

9. Zasięgnij informacji jak złożyć reklamację sprawnie i skutecznie.

Wycieczka last minute i bilet kupiony w Internecie to pełnowartościowe oferty i również podlegają reklamacji – poszukaj wzorów (np. na stronach organizacji konsumenckich), pomocniczo skorzystaj z Tabeli Frankfurckiej, która ułatwi zdefiniowanie roszczenia wobec biura podróży lub przewoźnika.

10. Pamiętaj, kto może doradzić i pomóc w dochodzeniu roszczeń.

Europejskie Centrum Konsumenckie, gdy zagraniczne biuro podróży nie odpowie na reklamację; Urząd Lotnictwa Cywilnego, gdy lot jest opóźniony, odwołany lub odmówiono przyjęcia na pokład; wojewódzki urząd marszałkowski – kontrola biura podróży, gdy nie otrzymałeś odpowiedzi na reklamację dłużej niż 30 dni;rzecznik konsumentów w przypadku sporu z krajowym biurem podróży.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie średzkiej
Express Średzki


Red.



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
odwiedziny: 25534
Dzisiaj
Sobota 4 maja 2024
Imieniny
Floriana, Michała, Moniki

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl