Badania nad nową mieszanką prowadzone były na Politechnice Wrocławskiej od kilkunastu lat. Pięć lat temu zainteresowało się nimi Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Bisek. Dzięki kontaktom z amerykańskimi firmami oraz agencją rządową NASA firmie Bisek udało się stworzyć europejską technologię i europejskie maszyny produkujące nową mieszankę. Wynalazki te powstały we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego oraz Politechniką Wrocławską. Były one odpowiedzią na powstałe w Europie zapotrzebowanie na tzw. ciche nawierzchnie drogowe.
Taniej, ciszej i bezpieczniej
Uroczysta prezentacja maszyny odbyła się 16 lipca w zakładzie w Krępicach na terenie gminy Miękinia. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele władz województwa oraz środowisk naukowych. Gospodarz Adam Bisek osobiście oprowadził przybyłych po zakładzie, zaprezentował maszynę oraz omówił poszczególne etapy produkcji. Zapytany o główne zalety nowego asfaltu, bez wahania wyliczył: - Jest to mieszanka znacznie tańsza od tradycyjnych technologii - o około 40 procent, cichsza, bezpieczniejsza, odporna na niską temperaturę i koleinowanie, odporna na spękania. Może być z powodzeniem stosowana na zniszczonych powierzchniach betonowych, gdyż pękania nie przekopiowują się.
Ekologiczna technologia
- I proszę pamiętać, że jest to ekologiczna technologia, gdyż w jej trakcie utylizujemy odpady jakimi są zużyte opony – uzupełnił wypowiedz właściciela firmy prof. dr hab. Cezary Madryjas, prorektor Politechniki Wrocławskiej. I jest to uwaga i cecha bardzo cenna. Korzystając z okazji Adam Bisek podziękował wszystkim ze współpracę i wsparcie. Docenił również zaangażowanie lokalnych władz m.in. starosty średzkiego Sebastiana Burdzy.
Asfalt powędruje do Chin?
Asfalt modyfikowany gumą został wyłożony w kilku miejscach Wrocławia oraz na kilku odcinkach dróg w województwie m.in. na fragmencie drogi od Środy Śląskiej do stacji PKP. Wszędzie wspaniale się sprawdza. - Odcinek przed stacją PKP był remontowany ponad rok temu. Dzisiaj mogę stwierdzić, że droga zachowuje się idealnie, jest cichsza i bezpieczniejsza, bo krótsza jest droga hamowania – ocenia zrealizowaną inwestycję starosta powiatu Sebastian Burdzy. - Nowa technologia w jakiej tę drogę wykonano okazała się solidna i trwała. Podobnego zdania o zmodernizowanym odcinku drogi w swojej gminie jest Jan Grzegoryczyn, wójt gminy Miękinia.
Polski produkt z powodzeniem stosują już Szwedzi, Czesi, Rosjanie a także Kanadyjczycy. Niedawno firma Bisek otrzymała za niezwykłą mieszankę Dolnośląski Certyfikat Gospodarczy. We wrześniu zaprezentuje ją na konferencji w Chinach. Być może po zdobyciu wielu nagród i rozgłosu asfalt modyfikowany gumą powszechniej zagości na polskich drogach.