Nieuczciwe firmy wysyłkowe często wyłudzają w ten sposób pieniądze. Koperty z obietnicami wysokich wygranych pieniężnych czy atrakcyjnych nagród rzeczowych trafiają do naszych skrzynek na listy bardzo często. Niejeden z nas z pewnością, ulegając pisemnym namowom i obietnicom, zdecydował się wysłać przelew, który w porównaniu do obietnicy złożonej przez nadawcę, wydał się mało znaczący. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed nieuczciwymi praktykami firm wysyłkowych, które w ten sposób wyłudzają pieniądze.
Obiecanki-cacanki
- Skargi napływające do UOKiK potwierdzają, że konsumenci w całym kraju otrzymują liczną adresowaną imiennie korespondencję sprawiającą wrażenie oficjalnych pism. W błąd wprowadzać mogą w szczególności sformułowania typu poufna dokumentacja finansowa, formularz akceptacji wygranej w złotówkach. Nadawcą listów jest astrolog Ester, która oprócz czeku bankowego obiecuje adresatom także wielki tajemny amplifikator życzeń oraz magiczną biżuterię. Warunkiem otrzymania wygranej i prezentów jest dokonanie wpłaty w wysokości przekraczającej nawet 100 zł na wskazany na załączonym przekazie pocztowym rachunek bankowy i przesłanie potwierdzenia na podany adres – wyjaśnia Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Środzie Śl. Bożena Sielska.
Jak wynika z informacji zgromadzonych dotychczas przez Urząd w analogicznych sprawach, osoby, które odpowiedziały na żądania przedsiębiorców, obiecanej przesyłki nigdy nie otrzymały. Jedynym celem korespondencji było nakłonienie ich do przekazania pieniędzy na rachunek firmy wysyłkowej.
Bożena Sielska - Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Środzie Śl.
Oczekując na ustawę
W związku z powyższym Urząd apeluje do konsumentów, aby ze szczególną ostrożnością podchodzili do wszelkich obietnic wygranych, zwłaszcza pochodzących od przedsiębiorców posługujących się nazwami – Luxor Omega i Integra Direct. Istotne jest ostrzeżenie zwłaszcza osób starszych, które ofiarą oszustów padają szczególnie często.
- Poszkodowanych w ten sposób mieszkańców powiatu nie zgłaszało się do mnie wielu, jednak nie znaczy to, że w przyszłości problem nie będzie dotyczyć i nas – mówi Bożena Sielska. – Ja sama natomiast miałam już możliwość znalezienia w prywatnej skrzynce na listy pisma od astrolog Ester, ale z oferty nie skorzystałam (śmiech).
Obecnie trwają prace nad ustawą o zwalczaniu nieuczciwych praktyk handlowych, która wprowadza karę grzywny dla przedsiębiorców wywołujących fałszywe wrażenie otrzymania nagrody, w rzeczywistości nieistniejącej.
We wszelkich sprawach konsumenckich należy zwracać się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Środzie Śl. z siedzibą w tutejszym Starostwie Powiatowym. Dostępny jest także telefonicznie (0-71) 317-56-46, fax (0-71) 317-56-49, a także pod adresem poczty elektronicznej: rzecznik.konsumentow@powiat-sredzki.pl.