- Nauka poprawnej wymowy uczniów oraz rozwijanie ich umiejętności komunikacyjnych jest bardzo istotna i dlatego moje zajęcia logopedyczne, które prowadzę w Szkole Podstawowej w Mrozowie w klasach I – II są ciekawe, różnorodne i celowe. Zależy mi na osiągnięciu przez uczniów powodzenia w szkole, na miarę swoich możliwości oraz rozwinięciu sprawności strony artykulacyjnej, gramatycznej i leksykalnej mowy – mówi Małgorzata Frącek.
Uczniowie są zmotywowani do pracy nad własnym rozwojem mowy i myślenia. Systematycznie i chętnie uczęszczają na zajęcia, wykonując ćwiczenia i zadania logopedyczne, są otwarci, zaangażowani i aktywni. Ponadto rozwinęli umiejętność komunikowania się z rówieśnikami oraz dorosłymi z bliższego i dalszego otoczenia. Rodzice współpracują z nauczycielką, interesują się osiągnięciami swoich dzieci, otrzymują instruktaż do pracy z uczniem w domu oraz informację o skorzystaniu z dalszej terapii neurologicznej, laryngologicznej, ortodontycznej lub innej specjalistycznej pomocy. Niektórzy z nich systematycznie, bezpośrednio obserwują pracę podczas zajęć logopedycznych, co pozwala im na utrwalenie wymowy poszczególnych głosek z dzieckiem w domu. Opracowane przez Małgorzatę Frącek zadania domowe są wykonywane poprawnie, starannie i estetycznie.
- Wszyscy uczniowie sprawnie wykonują ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, słuchowe, ortofoniczne i logorytmiczne, a podczas zajęć są skoncentrowani, wyciszeni i z uwagą wykonują poszczególne polecenia. Znacznej poprawie uległa artykulacja, fleksja i składnia uczniów. Ponadto wzbogacił się słownik bierny i czynny dzieci, poprawiło się rozumienie mowy, co z kolei przyczyniło się do redagowania przez nie ciekawych, swobodnych wypowiedzi w mowie i piśmie – dodaje Małgorzata Frącek.
Wśród uczniów rozwinęła się pamięć, percepcja i wyobraźnia słuchowa. Praca nad kształtowaniem artykulacji i słuchu fonematycznego korzystnie wpłynęła nie tylko na poprawę artykulacji i pamięci słuchowej, ale również przyczyniła się do zmotywowania uczniów do nauki czytania. Wykonywanie ćwiczeń wykształciło u wielu uczniów umiejętność dokonywania wyboru i szybkiego podejmowania decyzji oraz umiejętność kontrolowania emocji.
Ciekawym obszarem działań w ramach programu są ćwiczeniach logorytmiczne. Są to zadania doskonalące orientację w schemacie ciała i w przestrzeni, ćwiczenia komunikacji pozawerbalnej, ćwiczenia i zabawy rozwijające wyobraźnię i kreatywność, zabawy relaksacyjne oraz zadania na kreatywność i inteligencję przestrzenno – czasową. Przyczyniają się one nie tylko do rozwoju koncentracji, uwagi, pamięci i wyobraźni, ale też do wzmocnienia wiary we własne możliwości i przekonania o własnej wartości.
- Dyrektor szkoły Agata Czarnecka stworzyła mi w szkole bardzo dobre warunki do pracy. Mam możliwość korzystania z trzech pomieszczeń: z estetycznie urządzonej sali lekcyjnej, w której organizuję zajęcia logopedyczne, z biblioteki, w której zaaranżowałam kącik logopedyczny oraz z sali gimnastycznej, w której organizuję zajęcia logorytmiczne – mówi Małgorzata Frącek.