Budżet gminy jest najważniejszym dokumentem ustalanym przez radę gminy. To on wytycza główne kierunki polityki samorządów. Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych przygotowanie projektu należy do wójta gminy. Powinien on być sporządzony do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy. Wójt gminy Miękinia dzień wcześniej, czyli 14 listopada, przedstawił radzie gminy i Regionalnej Izbie Rozrachunkowej projekt budżetu na 2012 rok.
W budżecie wpływy oszacowano na kwotę 43,6 mln zł. Wydatki mają wynieść 48 mln, z czego aż 25 proc. będzie przeznaczone na inwestycje. Z tych licz wynika, że deficyt wyniesie niecałe 5 mln. Różnica zostanie sfinansowana z pożyczek, kredytów i emisji obligacji.
Do najważniejszych wydatków zaliczono inwestycje drogowe. Przede wszystkim należy wymienić modernizację drogi wojewódzkiej nr 336, remont drogi powiatowej Gałów – Ratyń, budowę drogi dojazdowej do pól Wilkszyn – Miłoszyn oraz utwardzanie dróg gminnych i poprawę stabilizacji ich nawierzchni.
Kolejne poważne koszty poniesie gmina na oświatę i kulturę fizyczną. Tutaj wydatki dotyczą budowy sal gimnastycznych, przedszkola i boiska wielofunkcyjnego w Pisarzowicach. Ta ostatnia inwestycja jest już w trakcie realizacji. Jej celem jest stworzenie kolejnego, po Miękini, nowoczesnego zespołu szkolno – sportowego w Pisarzowicach.
Na liście wydatków znajdziemy również pozycję dotyczącą gospodarki wodno – ściekowej. W praktyce chodzi o kanalizację i wodociągowanie gminy, na które zaplanowano wydać 2 mln zł. Prace są wykonywane przez jednoosobową spółkę gminną.
Do ustalenia dochodów w przyszłym roku założono dość ostrożną politykę podatków i opłat. Gmina nie chce bowiem zanadto obciążać swoich mieszkańców podatkami i opłatami. Wzrost podatku rolnego do 55,00 zł za 1 q żyta (w 2010 r. stawka ustalona była na poziomie 37,64 zł za 1 q żyta) związany jest ze wzrostem średniej ceny żyta w Polsce, a charakter tego podatku powoduje, iż stawka uzależniona jest od tej ceny. Jednak i tak jest ona niższa w naszej gminie niż w tej ogłoszonej przez GUS (74,18 zł za 1 q żyta). Gmina utrzymuje stawki w zakresie podatku od nieruchomości dotyczących działalności gospodarczej na prawie niezmienionym poziomie od 2007 roku. Stawki podatku od środków transportu są najniższe z możliwych. Przyjęta w 2008 roku polityka w zakresie wysokości stawek opodatkowania środków transportu polega na zatwierdzeniu przez radę stawek na poziomie dolnych progów możliwości ich stosowania. W konsekwencji szereg firm zarejestrowało swoja działalność na terenie gminy, dzięki czemu podstawy wymiaru tego podatku wzrosły w tym okresie, powodując wzrost dochodów z tego źródła z kwoty 200 tys. zł w 2006 r. do planowanej na rok 2012 kwoty 1 520 816,00 zł.
Przeznaczenie 25 proc. wydatków na inwestycję wyraźnie wskazuje, że budżet jest proinwestycyjny. Wszystkie działania gminy mają stworzyć sprzyjające warunki dla przedsiębiorców oraz nowych mieszkańców, co w perspektywie znajdzie przełożenie na dochody budżetowe. Podsumowując jest to budżet gminy aktywnej, która kładzie nacisk na rozwój.