Działanie 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Poddziałanie: 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych.
W ramach zajęć rozwijającychUczniowie Gimnazjum w Kostomłotach na zajęciach informatycznych opracowali własne strony internetowe. Tworzone strony dotyczyły pasji, hobby każdego z nich a co najważniejsze pozwoliło na zaistnienie w sieci.
Ciekawym i nietypowym materiałem do ćwiczeń plastycznych na zajęciach artystycznych dla gimnazjalistów były zwykłe kamienie polne, leżące w ogrodzie, na drogach. Różnorodność i bogactwo kształtów kamieni narzuciło uczniom skojarzenia z postaciami zwierząt, owadów, ptaków lub ludzi. Na zajęciach rozwijających z języka angielskiego uczniowie gimnazjum zapoznają się z tematyką i słownictwem znacznie wykraczającym poza program nauczania gimnazjum, rozwijają swoje umiejętności w zakresie rozumienia tekstów słuchanych, rozwiązują zadania dotyczące wysłuchanych nagrań i oglądają krótkie filmy w oryginalnej wersji językowej. Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Mieczkowie podczas zajęć między innymi poznają słownictwo związane z otaczającym je światem na przykład z Układem Słonecznym oraz wyglądem i charakterem człowieka. Nowopoznane słownictwo zostało przez nich przeniesione na papier w formie plakatów. Uczniowie z wielkim zapałem angażowali się w tworzenie plakatów. Nauka tą metodą sprawiała im wielka radość, ponieważ pozwoliła na wykazanie własnej twórczości.
W ramach zajęć historyczno – dziennikarskich uczniowie zdobywają i doskonalą praktyczne umiejętności redakcyjne i wydawnicze, kształcą umiejętności dostrzegania problemów wymagających uwagi dziennikarza, wzmacniają poczucie własnej wartości i rozbudzają ciekawość świata. Szkolny Ośrodek Kariery swoim działaniem obejmuje uczniów, którzy świadomie chcą planować swoją karierę zawodową. Między innymi zajęcia na temat „Poznaję zawody” oraz filmowa prezentacja zawodów ,, Kalejdoskop zawodów”
miały na celu dostarczenie uczniom podstawowych informacji o zawodach, a także uświadomienie im ich preferencji zawodowych. Dla uczniów szkoły Podstawowej w Mieczkowie na zajęciach rozwijających zainteresowania przyrodnicze dominującą metodą pracy jest eksperyment, który spełnia ich oczekiwania i jest doskonałym sposobem na zaciekawienie przedmiotem. Najwięcej satysfakcji na zajęciach informatycznych przyniosło dzieciom tworzenie prezentacji multimedialnych. Uczniowie wyszukiwali potrzebne informacje w Internecie, przetwarzali je i wykorzystywali je do komponowania własnych prac. Zapoznawali się jednocześnie z zasadami poszanowania cudzych własności intelektualnych.
Ciekawą formą zajęć matematycznych dla dzieci okazało się wykonywanie wyszywanek matematycznych. Zajęcia pozwalały odkryć piękno geometrycznych kształtów, doskonaląc jednocześnie sprawność manualną uczestników. Dawały też dużo radości i poczucie zadowolenia z wykonanej pracy.
Na zajęciach dydaktyczno- wyrównawczych uczniowie nie tylko mają możliwości pokonywania trudności w uczeniu się a także nabywają umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w życiu codziennym. Celem zajęć korygujących braki edukacyjne z języka polskiego dla uczniów Szkoły Podstawowej w Mieczkowie jest podnoszenie sprawności językowej uczniów, czyli zdobycie przez ucznia praktycznej umiejętności swobodnego i skutecznego posługiwania się językiem w mowie i piśmie.
Głównym celem zajęć korygujących braki z matematyki dla uczniów Gimnazjum jest
uzupełnianie zaległości i braków stwierdzanych podczas zajęć lekcyjnych,
przełamanie niechęci i motywowanie do samodzielnej pracy, ukazywanie ciekawych i praktycznych stron matematyki, podniesienie samooceny. Zajęcia dodatkowe mają ukazać uczniom mniej zdolnym, że matematyki można się nauczyć.
W ramach projektu uczniowie z Gimnazjum w Kostomłotach w kwietniu 2012 zwiedzili Lwów i Żółkiew a w maju uczniowie Szkoły Podstawowej z Mieczkowie w maju Muzeum Ziemi Szklarskiej Porębie obejrzeli blisko 3000 eksponatów: minerałów i skamieniałości z całego świata, a także eksponat z kosmosu - meteoryt Gibeon.
Uczestnictwo w projekcie to dla uczniów szansa na poprawę jakości wykształcenia ale również sposób na spędzenie wolnego czasu w sposób ciekawy i atrakcyjny.
Realizacja projektu "Daj sobie szansę! My ci pomożemy" potrwa w szkołach do końca czerwca. Jednak już dziś można stwierdzić, że w Gimnazjum i Szkole Podstawowej wiele z podjętych działań okazało się strzałem w dziesiątkę. Świadczy o tym aktywność uczniów oraz fakt, iż wielu z nich uświadomiło sobie swoje mocne i słabe strony, uwierzyło w swe możliwości i dostrzegło, że warto pracować nad zwiększeniem swoich szans edukacyjnych.
Bogusława Fajkiel, Specjalista ds. Dydaktyczno-Programowych