Dzięki zaangażowaniu uczniów i pedagogów (Elżbiety Komar, Karoliny Hołowiak-Charęzy i Anety Czmyr, a także Izabeli Kuczy i Macieja Lenckowskiego) na uroczystej akademii 14 grudnia nie zabrakło ani samego Litwosa, ani też szeregu postaci z jego książek. Wśród gości bardziej realnych znaleźli się burmistrz Środy Śląskiej Bogusław Krasucki, wicestarosta średzki Mieczysław Kudryński, a Radę Miejską w Środzie Śląskiej reprezentował Krzysztof Wnęk (radny z Ciechowa).
Od Litwosa do komputerów
Występy uczniów połączone z wykorzystaniem multimediów, oparte także o prawdziwe książki, w ciekawy sposób połączyły część historyczno-artystyczną obchodów z częścią jak najbardziej współczesną o wiele mówiącej nazwie „Cyfrowa szkoła”.
***
„Cyfrowa Szkoła” to pilotażowy program realizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w okresie od 4 kwietnia br. do końca sierpnia 2013 r. Wchodząca w skład ciechowskiego zespołu szkół szkoła podstawowa jest jedną z 402 tego typu placówek z całej Polski, które na zakup nowoczesnego sprzętu multimedialnego otrzymają dofinansowanie o łącznej wartości prawie 44 mln zł. Tu nie do przecenienia jest wsparcie finansowe ze strony Burmistrza Środy Śląskiej i średzkiej Rady Miejskiej, bez których realizacja rządowego programu byłaby jeśli nie niemożliwa, to zdecydowanie utrudniona.
Obserwować i porównywać
Szkoła w Ciechowie otrzymała w ramach programu ponad trzydzieści laptopów dla uczniów i nauczycieli, specjalne do nich szafki z możliwością ładowania baterii, a także tablice interaktywne, wizualizer, skaner czy urządzenia wielofunkcyjne.
- Cyfrowa szkoła to nie tylko nowoczesny sprzęt i umiejętność posługiwania się nim w praktyce – podkreśla dyrektor Zespołu Szkół w Ciechowie Grażyna Waczyńska. – Cyfrowa szkoła to wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK – przyp. red.) do realizacji celów dydaktycznych i wychowawczych.
Podczas piątkowego święta szkoły goście mieli możliwość podpatrzeć jak uczniowie i nauczyciele realizują program w praktyce. Obejrzeli fragmenty lekcji matematyki z wykorzystaniem laptopów w klasie 4b (prowadzenie: Helena Madej) i języka polskiego w 6b (prowadzenie: Karolina Hołowiak-Charęza) z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.
- Będziemy obserwować i porównywać efekty procesu nauczania z wykorzystaniem TIK i bez nich – wyjaśnia dyrektor Waczyńska. – Będziemy sprawdzać, czy uczniowie są bardziej skoncentrowani na celach dydaktycznych, czy na obsłudze narzędzi TIK. Czy szybciej osiągnęli cele edukacyjne? Czy więcej się nauczyli? Czy potrzebowali mniej czasu na opanowanie tych samych umiejętności niż przy zastosowaniu tradycyjnych metod nauczania? Czy byli bardziej zaangażowani w uczenie się, bardziej aktywni...