Głównym celem zajęć jest kształcenie umiejętności praktycznego wykorzystywania wiedzy w praktyce. Dzięki zastosowaniu metod aktywizujących i technologii informacyjnej uczniowie zdobywają i utrwalają wiedzę w ciekawy sposób, uczą się twórczego rozwiązywania problemów i rozwijają swoje zainteresowania przyrodniczo- matematyczne. Znaczna część zajęć odbywa się poza salą lekcyjną. Uczniowie wyposażeni w taśmy miernicze, kompasy, plany, skalę porostową, lupy, notatniki, utrwalają i sprawdzają swoją wiedzę w praktyce.
Badają i określają czystość powietrza w okolicy szkoły.
Obserwując pozorną wędrówkę słońca po niebie określają kierunki geograficzne.
Rysują zegar słoneczny na boisku szkolnym.
Wskazują kierunki za pomocą planu miejscowości i kompasów..
Wykonują pomiary elementów pogody za pomocą przyrządów meteorologicznych.
Podczas zajęć korzystają również z technologii informacyjnej, programów edukacyjnych i tablicy interaktywnej:
• określają klimat czytając z wykresu słupkowego i liniowego,
• na zajęciach „W roli meteorologa” prezentują swoją wiedzę przy mapie pogody,
• prognozują pogodę na następny dzień.
W pracy z uczniem nauczyciele wykorzystują różnorodne metody nauczania: eksperyment, dyskusję, pomiar, burzę mózgów, wycieczkę i lekcję terenową. Uczniowie pracują zbiorowo, grupowo oraz indywidualnie. Zróżnicowanie metod i form pracy przyczynia się do uatrakcyjnienia zajęć i motywacji uczniów do samodzielnej i twórczej pracy.
Podczas takich zajęć według Dale’ a uczeń jest w stanie zapamiętać aż 90% z tego, co mówi podczas wykonywania danej czynności.
Uczniowie podczas zajęć prowadzą swoje pierwsze badania naukowe, zaspokajają swoją ciekawość poznawczą a nauczyciel jest tylko inspiratorem samodzielnej pracy uczniów.
W sposób pośredni kieruje ich pracą, jako doradca, ekspert i przewodnik.