Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Środa Śląska
Retro goście ziemi średzkiej

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
MK to nie zawsze skrót nazwy kawy. To także skrót od określenia miłośnik kolei, a więc lokomotyw, wagonów, pociągów i całej kolejowej infrastruktury. Dużo powodów do zadowolenia dostarcza fanom kolejnictwa także przebiegająca koło Środy Śląskiej magistrala kolejowa - nowoczesna i międzynarodowa.
Retro goście ziemi średzkiej

Retro goście ziemi średzkiej
kliknij na zdjęcie, aby powiększyć.

- Jeśli tylko wiemy gdzie i kiedy warto przyczaić się przy kolejowym szlaku efekt oczekiwań może być naprawdę zadowalający, choć czasami rzeczywiście czekać trzeba długo. Na 99% warto – mówią fani kolei. – Oczywiście osobny rozdział tej przygody to całkiem przypadkowe spotkania na torach z ciekawymi składami. Aparat zawsze więc warto mieć przy sobie.

Dla amatorów kolejowych ciekawostek rok 2016 był pod tym względem dość ciekawy. W kwietniu np. przez stację PKP Środa Śląska przemknął pociąg muzealny należący do klubu miłośników parowozów w Lausitz, a prowadzony z Cottbus do Wrocławia (Europejskiej Stolicy Kultury 2016) i z powrotem przez niemiecki przedwojenny parowóz DB 03 2155-4.

Wojna i pokój pod parą

Pierwszy egzemplarz 03 001 opuścił fabrykę Borsig 2 lipca 1930 r. Parowozy 03 produkowały także fabryki Schwartzkopf, Krupp czy Henschel. W sumie zbudowano ich blisko trzysta. W latach trzydziestych XX w. parowozy te prowadziły najszybsze pociągi w Niemczech i na terenach okupowanych, co oczywiście skrzętnie wykorzystywała do swoich celów hitlerowska propaganda.

Po zakończeniu wojny w 1945 roku na terenie zachodnich stref okupacyjnych Niemiec znajdowało się około 150 maszyn serii 03. W strefie radzieckiej było ich osiemdziesiąt sześć. Przynajmniej kilkanaście zostało w ZSRR, gdzie przystosowano je do jazdy po szerokich torach i oznaczono serią TS. Trzydzieści sześć „trójek” (34 pod nazwą Pm2) przez lata służyło Polskim Kolejom Państwowym.

Parowozy te, skonstruowane do prowadzenia pociągów o masie 400-450 ton widywano nieraz z pociągami ważącymi nawet 750 ton. Często też, pomimo rozkładowej prędkości pociągów pospiesznych wynoszącej 90-100 km/h, maszyniści chcąc nadrobić spóźnienia rozpędzali „peemy” nawet do 130 km/h.

W NRD ostatnie z nich wycofano z ruchu w 1985 roku. W RFN niektóre, po modernizacji, prowadzą właśnie pociągi muzealne.

160 na godzinę pełną parą

Z kolei w lipcu powiat średzki odwiedził inny niemiecki pociąg retro, tym razem ciągnięty przez również niemiecki parowóz DR 18 201. To cacuszko, bo tak śmiało można mówić o kolosie ważącym ponad sto siedemdziesiąt ton, wyprodukowano w Meiningen w 1961 r. Parowóz zaprojektowano do testowania eksportowych wagonów pasażerskich z prędkością 160 km/h.

W 1967 r. został przebudowany i przystosowany do opalania mazutem. Podczas jazdy próbnej 11 października 1972 r. na linii kolejowej z Delitzsch do Berlina osiągnął maksymalną prędkość 182,5 km/h.

Aktualnie jest to najszybsza sprawna lokomotywa parowa na świecie. Prowadzi niemieckie pociągi turystyczne i co kilka lata ma na trasie przejazdu stację PKP Środa Śląska.

Swą mocą i urodą podnosi ciśnienie setkom (tysiącom?) miłośników i fanów kolei, zarówno tych, którzy godzinami potrafią czaić się na nią przy torach, robić zdjęcia i kręcić filmy, jak i tych, którzy je potem oglądają - jak glob "długi i szeroki".

Z tego co słychać tu i ówdzie, rok 2017 powinien być pod względem ciekawych przejazdów równie obiecujący co 2016. Sprawdzimy.

Więcej informacji znajdziesz w gazecie średzkiej
Express Średzki


(j.l.)



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
odwiedziny: 98139
Dzisiaj
Niedziela 19 maja 2024
Imieniny
Celestyny, Iwony, Piotra

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl